HTML

Megblogondultam!

Szubjektívkodás és egyéb szöszmötölések:)

Friss topikok

Linkblog

2008.02.15. 22:20 Mirelittündér

Nagylelkű adomány

Néhány hónapja elénk tettek az oktatási intézményben egy kérdőívet. Kukacoskodó, ámde kevésbé célravezető kérdések voltak rajta. De volt köztük egy elgondolkodtató is. Miért szeretsz iskolába járni?- kérdezték a fekete betűk. Mi az önálló munkát sutba dobva (egyébként is az utolsó kérdés volt) hangosan tanakodni kezdtünk. Először a szövegértéssel akadtak gondok. Oximoronnak éreztük ugyanis az "iskola" és a titokzatos "sz" betűs szó egy mondatban történő alkalmazását. Nem is láttunk még ilyet soha. Talán ha ötödikben, vagy három- négy évvel ezelőtt teszik elénk. Válaszolgattunk volna sok mindent az eszbetűs kérdésre. Folyosón rohangálást, csúfolódást, világ méretű összetűzéseket egymással és a bésekkel, saját bagolyt (merthogy a "saját" fánkon aludt rendszeresen- ez azért jelent valamit), beöltözést farsangon, sulibulit, jóképű végzősfiút, és még sok mindent- talán a három sor nem is lett volna elég. De nyolc év alatt elkoptak a válaszok. És üresen maradtak a pontozott vonalak.
A mai napig nem jutott eszembe a bosszúságon és a csalódott rezignáltságon kívül semmi, amit én az iskolától kaptam. De ma egy előadást figyelve beugrott. Ez az! Egyetlen harmatcseppet szívok magamba a végtelen sivatag világtalanságában, évente egyszer! Amikor is olyan csodában van részem, hogy például láthatok, és hallhatok közelről egy írót, aki olyan bölcs és megnyugtató, mint maga a Könyv. S a Könyv titkokat árul el. A szavai betűk, és én csüngök rajtuk, és kapaszkodom, bámulok, kinyílok, kislányosan megilletődöm, elsunnyogok apró csalódással, s közben valahogy mégis a világ tetején....
Hallgatok szegedi forradalmárt '56-ból, és újra csak ámulok, hogy előttem az élő történelem egy karnyújtásnyira. És beszél világmegváltásról édesen és ékesen, és hévvel...! És ő valóban megtette, nemcsak elért egy buszt, vagy elcsábított egy asszonyt. Ő tényleg... megváltoztatta a világot! Találkozom a spiritualitással, ami megígéri, hogy jobb lesz a holnap. Lám, kívánd, és megkapod!
Ezeken a különleges napokon mindig kaptam valamit- ma utoljára. Bár volt köztük sok csalódás, és értetlenkedés, hogy mégis ilyet embereknek ilyen formán hogyan...de a nap végén ilyenkor- kivételesen- nem fecsegek kifulladásig. Csak lebegek valahol egy gondolatfelhőn, és szomjazom a folytatást. De nem lesz már. Legalábbis így nem. Talán egyszer, újra... Talán nem egy napba sűrítve, hanem apró morzsánként... Ezentúl majd nem a világ jön hozzám, hanem én megyek hozzá..
Megérte hát valahol mégis a sivatagban való állandó zarándoklat. Mert megtörténnek olykor ilyen enyhet adó hajnalok....
Leltárba is veszem hát rögvest az emléket, hogy el ne illanjon:
1. Balassi-nap

17 komment

Címkék: kultúra ajándék iskola pozitív


A bejegyzés trackback címe:

https://sajatnezo.blog.hu/api/trackback/id/tr19341027

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Diselixa 2008.02.15. 23:30:32

Rosszul olvastátok a kérdést. Helyesen: "Miért VESSZŐ szeretsz iskolába járni?" :o)

kamikaze 2008.02.16. 01:29:09

Megértelek. Én világ életemben gyűlöltem az egészet és megfogadtam, hogy ha az életem múlik is rajta, de iskolába nem megyek soha többé. Komolyan. A tanárok többsége zakkant, zombi seggfej. Persze tisztelet a kivételnek.
Néhány rossz példa:
Új matek+ofő, belép, pocskondiáz, majd mutogatva közli: te, te, te, meg te meg fogtok bukni matekból.
Tárgyilagosan megírt magyardoga, tanárnő közöl: ez lenni tankönyv, max 2 lesz. Nem zavarta, hogy a környékemen nem volt a tollamon és az általa kiosztott egyszem lapon kívül más.
Tesitanár 8. végén: -te satnya vagy... persze, mert olyan suliba nyertem felvételt, ahol követelmény volt az extrém kondi és az irígység az irígység.
Fizika, kérdés a gyorsulás. Tan elémdob egy olyan sokadjára fénymásolt fecnit, amilyet én bármilyen okból ha elé teszek, akkor finnyogva, két körme közé csippentve felemeli, hogy ez meg mi a hányás és bevés akkora karót, hogy sose köszönöm meg. Szal ezen kérdés volt egy fizikai mennyiség fogalma, jele, mértékegysége. Na erre kaptunk 1-1 A/4-es lapot, én már csak kíváncsiságból is ráírtam a nevemet, csoportomat, a dátumot, aztán a fogalmat, egy betűjelet és a mértékegységet. Beadtam, vártam a hatást, ami nem maradt el. Olyan bamba arcot életemben nem láttam még... és aszondja: -ennyi? Én mondtam az orra elé tolva a koszos fecnit, hogy na, hát ez itt a kérdés. A kérdésre pedig ott van előtte a válasz, ha nem tévedek. Egyszerűen nem tudott mit mondani. Majd kérdezett rá egy igen gecit és 4-est adott.
Na az ilyenektől tudok okádni... és ezért nem megyek én intézményi keretek közé "tanulni".

entropic · http://e-konyv.blog.hu 2008.02.16. 01:51:27

kamikaze, lehet, hogy hülye kérdés, de hol lehet nem intézményes keretek között tanulni? Tudom, otthon, könyvekből, bárhonnan, de ki ismeri azt el neked? Elég az ebben a nagy, papírorientált világban?

Struglovics 2008.02.16. 07:17:58

Átlagos társadalom átlagos tagja hibátlan tévedésben van, amikor képzési funkciókat hallucinál a kötelező iskolai oktatás jelenségéhez. Ez sajnos egyszerű fikció, noha hatalmi alapon és érdekből terjesztett.
Továbbá őszintén: melyik átlagszűlő volna képes és alkalmas gyermekét a társadalmi lét abszolút függő viszonyaiba való beleidomításra. Erre egyszerűen sem ideje, sem képessége nincs. Az iskola egyetlen valóságos funkciója tehát a gyermek megőrzése addig, amíg a felnőtt kort el nem éri és ezalatt ugyanolyan autonómiahiányos, hatalomfüggő, abszolút alkalmatlanságú szülővé roncsolni, mint amilyenek az ő szülei.

vi /etc/passwd · Http://www.flickr.com/photos/haazee/ 2008.02.16. 08:54:20

Iskoláskorom rég elmúlt... a középiskolát szerettem... szerettem a tanárok többségét és az osztályom is egy jó társaság volt.
Te tényleg nem szereted az iskoládat? Ennyire? Akkor miért jársz oda? Pontosabban, miért oda jársz?

tanárdiák 2008.02.16. 09:03:40

Sajnállak titeket. Bizonyára rossz időben, rossz helyen próbálkoztatok. Vagy lehet, hogy bennetek (is) van a probléma gyökere?

Struglovics 2008.02.16. 09:14:21

Kedves előző kommentelő nyilván mást vár el egy iskolától, mint a blogíró, a gyermekörző funkció ellen semmi kifogása nincs, ez világos. De ettől függetlenül is, nem tud arról, hogy M.o.-on az un. "közoktatás"-ban való részvétel törvényileg kikényszerített? És ugyan hova járhatott volna máshova? Az nem olyan egyszerű, már technikailag sem... És máshol miért vagy mitől lett volna jobb neki? Stb., stb., Némi figyelem szükségeltetne...

Struglovics 2008.02.16. 09:27:20

Sajnálatodra kedves "tanárdiák" valóban nagy mértékben rászorulunk, "tanítványaid"-dal együtt, mert a jelek szerint a leghalványabb fogalmad nincs arról, milyen iszonytatóan irracionális, funkcionálisan abszurd hely egy ilyen kötelező "iskola". Ajánlanék figyelmedbe egy igen egyszerű, de tökéletes érvényességűnek bizonyult összefüggést:

Akit tanítani kell, azt nem érdemes, akit érdemes, azt meg nem kell.

Mondd, hogy tőlem hallottad és cikk-cakkban hajts, ha lőnek...

F4 2008.02.16. 09:55:51

a mi giminkben egyik tanárom a legelső órán beírta az osztály névsorát egy füzetbe, aztán a görög abc betűivel jelölt meg mindenkit a bemutatkozás után...nem volt nehéz kitalálni melyik milyen jegyet jelent...érdekes, vhogy mindig csak uazt a jegyet kaptam....soha nem tudtam az anyagot jobban v rosszabbul...nah persze a többieknél is ez volt a helyzet...

tanárdiák 2008.02.16. 19:16:06

Kedves Struglovics! Én nem azt mondtam, hogy volt választási lehetősége. Attól még lehet, hogy valakinek nem volt szerencséje. De a lehetőség adott volt, mert a középfokú oktatásban egyelőre szabad iskolaválasztás van. Tehát a szülő(k) és a diák megbeszélésének kérdése is, hogy ki hova jár iskolába. (Vannak magániskolák, alapítványi iskolák is.) Máshol azért lehetett volna jobb, mert vannak különböző iskolák különböző tanárokkal. Egyik iskola/tanár rosszabb, a másik jobb. Ha nagyon nem jön be az egyik, meg kell próbálni egy másikat. Nem vagyok biztos benne, hogy a kötelező közoktatás időtartama olyan nagy probléma. Vagy az ország kulturáltsági színvonala az egeket verdesi? A legendás összefüggés hangzatos, de üres. Nagy duma tartalom nélkül. Remélem nem hosszú pályafutásod tapasztalata van benne. Ha igen, akkor sajnálatom fokozódik.

tanárdiák 2008.02.16. 21:36:03

Gondolkoztam. Kicsit fájt, de még élek. Nincs kifogásom a gyermekmegőrző funkció ellen. Csak a megőrzötteknek meg kéne próbálniuk kihasználni a megőrzés időtartamát gyarapodásra. Ehhez némi figyelem szükségeltetne.

tanárdiák 2008.02.16. 21:51:07

Remélem folytatódik a felsorolás. Az a kétszer 10 perc a 3-4. óra elején, nem sok... A korábbi szép emlékek miért nem azok most is? Hiszen még emlékszel rájuk.
(Folyosón rohangálást, csúfolódást, világ méretű összetűzéseket egymással és a bésekkel, saját bagolyt, beöltözést farsangon, sulibulit, jóképű végzősfiút, és még sok mindent- talán a három sor nem is lett volna elég.)

Mirelittündér 2008.02.17. 20:51:59

Örülök, hogy sokakat megmozgatott a téma. Nem sajnáltatni akartam magam, inkább sztoikus vagyok. Szerettem volna máshol tanulni. Ami nyolc év alatt visszatartott a változástól, a félelem. A félelem, ami miatt a váltás gondolata csak pillanatokig érvényesülhetett, noha gyakorta visszatért. Elvégre itt már kiharcoltam magamnak egy helyet, egy kapcsolatrendszert, megszoktam a légkört. Egy új helyen újra kellett volna kezdenem mindent. És egy buta, ám sokáig helytálló gondolat is jelen volt: az általános iskolából szemöldök emelgető, csúnyán néző tanárok és sokan mások búcsújával kísérve félidőben távoztam. A háttérből sokáig az "úgysem sikerül neki" jelmondat visszhangzott. Ezért is maradtam. Ki AKARTAM bírni. Hogy lássák:sikerül.
Az iskola gyermekmegőrző funkciójával fájdalmas szembenézni. A tanárok nevelő szerepe elveszett(komplett egyéves anyag került olyan formán "leadásra", hogy tankönyvből felolvasás címén kiselőadtunk a többieknek-mellesleg sokakat érdekelt volna a téma; most érettségi tantárggyal hasonló a helyzet, hisz "nincs időnk" meg persze "direkt nem akarjuk megérteni")szóval inkább nevetségesek, mint példaképek. Nem tudom, hogy régen ez nagy általánosságban hogy működött, de én ma már csak önellenőrzésre járok be az iskolába. Mert leadja sokezerért Magántanár a tananyagot, meg Osztálytárs felháborító természetességgel könyvajánl nekem, miből tudok önszorgalomból felkészülni az érettségire. Másoktól weboldalak címeit kapom. Meg kérdéseket. Például, hogy vajon mi szerepel egy tanár munkaköri leírásában?
Szóval a sokéves kötelező jó hangulat, jókislánykodás, egymás magasszintű szeretése,saját vélemény elnyomása, mindenki tisztelete,rosszindulat, wcben és otthon bőgés és a vízenjárás teljességgel elhanyagolható tényezők ahhoz a felháborító tényhez képest, hogy az iskolába rendszeres látogatása, és a tanulás közel sem fedik le egymást. Lehet, hogy nem vagyok még 18 évesen sem iskolaérett, mert képtelen vagyok elfogadni ezeket a tényeket.
A szép emlékekre pedig emlékszem. De sajnos nincs annyi(a rosszakhoz képest pláne), hogy a ballagáson megkönnyezzem őket.

tanárdiák 2008.02.17. 21:46:02

A nyolc osztályos gimnázium nagyon hosszú. Ha jól tudom, akkor szokták választani, ha az általános iskolai osztály kibírhatatlan, vagy a gyerek túl okos és nem fejlődik, illetve visszahúzzák a többiek. Hasonlóan a hatosztályoshoz. Ez viszont azt is jelenti, hogy te annak idején a jobb képességű menekülő voltál (?).
Régen annyi mindenképpen más volt, hogy (mint közhely) nagy volt a tanárok megbecsülése, tekintélye. Mint a rendőröknek. Régen, ha egy rendőr összehúzta a szemöldökét, mindenki behúzta fülét-farkát. Régen a tanár megüthette a diákot, minden következmény nélkül. Félreértés ne essék, ezt nem hiányolom. Ha szükség volt rá, az már úgy is valami problémát jelentett.
A fő gond szerintem az, hogy a világ gyorsabban változik, mint az oktatás. A régi leadós bemagol(tat)ós tanítás/tanulás valóban idejét múlt. A tanárképzés, illetve a régóta dolgozó tanárok lassan vagy (sehogysem) változnak. Ebben az értelemben még mindig egy rossz periódusban vagyunk, de van változás. A képességfejlesztés nem hülyeség és csinálják és lehet jól is csinálni. Ha nálatok ebből nem sok látszott, az baj és nem vigasz, hogy már csak évtizedek kérdése és menni fog.
Azt is érdemes végiggondolni, hogy az osztály hozzáállásával mi a helyzet. Nem lehet, hogy a tanárok (egy része) ezért is szenved? Meg ti is magatok/a többiek miatt?
De hogy semmi ne legyen jó és szép, azért azt nehéz elhinni.

És semmi garancia arra, hogy a felsőoktatásban jobb lesz. De legyen!

Mirelittündér 2008.02.22. 19:52:24

Kedves tanardiak! A neved és a hozzászólásaid alapján nem hiszem, hogy megváltoztatható lenne a nézőpontod. Bár nekem nem is szerepelt ilyesmi a céljaim között. Még csak nem is kritizálni akartam az intézményt(kivételesen). Kiemeltem egy arra érdemes napot. De nagy a kontraszt. Ez van.
"Közkívánatra"- és persze főként az életszerűség kedvéért- írok majd pozitív bejegyzést is. Peace.

tanárdiák 2008.03.01. 09:08:35

Köszönöm :)
süti beállítások módosítása